Zet Corona ook jouw leef- en werkpatroon op z’n kop?

Onze dagelijkse gewoontes kunnen niet meer. We zijn genoodzaakt om onze dagen anders in te richten. Dat doet iets met je. Het thuis werken, vele uren achter elkaar intensief video bellen, bijvoorbeeld in combinatie met lesgeven aan je eigen kinderen, vraagt het nodige aan flexibiliteit …

Daarbij komt in veel gevallen het intensiever afstemmen met huisgenoten over hoe thuis te werken.  Met daarbij de onzekerheid over hoe lang dit duurt en wat daarna.

Dit kost menigeen veel energie.

Sommigen voelen zich regelmatig futloos, moe en uitgeput? Hoe zit dat bij jou?

Hoe fantastisch zou het zijn om eindeloos veel energie te hebben, maar hoe doe je dat?

Hoe breng je jezelf in die scherpe fitte staat onder deze omstandigheden, als je zoveel mogelijk in huis moet zijn?

Dit begint bij jezelf!

Met twee vragen: “Hoe gezond ben ik en hoe ziet mijn dag er uit?”

Gezond zijn gaat primair over twee aandachtsgebieden: mentale en fysieke fitheid.

Voeding, beweging, mentale inspanning en rust hebben hier met name een grote invloed op. Het is dus van belang deze een doordachte plek te geven in je dagritme.

Met een gezond lichaam en geest kun je veel werk verzetten, mits je dit slim doet.

En hoe je de dag vorm geeft heeft dan ook een grote invloed op je belastbaarheid. Je kunt niet een hele dag op maximaal niveau presteren. Dus de ene video call op volgen met de ander zonder hersteltijd is onverstandig. Kortom zorg goed voor je eigen lichaam en deel je dag verstandig in.

Om het lichaam in optimale staat te houden is beweging belangrijk, maar ook een uitdaging als veel mogelijkheden nu niet kunnen.

Er zijn gelukkig veel voorbeelden op het internet te vinden hoe je thuis kunt trainen. Wat verstandig is voor jou, is afhankelijk van je persoonlijke situatie.

Een paar basis regels die je kunt aanhouden zijn:

  • Minimaal 15 min zon op je huid, in de buitenlucht
  • Minimaal een ½ uur per dag wandelen (als dit niet buiten kan dan een creatieve inspanning op je balkon of in huis lopen)
  • 2 tot 3 keer in de week een hogere hartslag, denk aan joggen, dansen of fietsen minimaal ½ uur.
  • 2 tot 3 maal in de week spier en botversterkende activiteiten. Denk aan hurken, opdrukken of optrekken. Er is voor iedereen een oefening te bedenken die je kunt uitvoeren.

Dat bewegen belangrijk voor je is wordt onderstreept door Onno van Schayck (hoogleraar Preventieve Geneeskunde) en Maartje Willeboordse (bewegingswetenschapper), beiden van de Universiteit Maastricht. Lees meer in het artikel van 8 april op NRC.nl Bewegen is net zo belangrijk als binnenblijven.

Wil je een persoonlijk afgestemd advies, dan vraagt dat meer tijd en aandacht. Als Vit-Factor-Y ondersteunen we je daar graag in.

Wij brengen jou graag in optimale staat. Optimaal is wat je zelf als ideaal ziet. Natuurlijk wel reëel en wat voor jou mogelijk is.

Wat levert het op?

In staat zijn om vol energie je werk te doen, er te zijn voor je gezin, familie en/of vrienden en om je hobby uit te oefenen, dat is heerlijk.

Kortom een gezond en energiek lijf en een optimale dagindeling voor maximaal resultaat. Juist in deze tijd van Corona is dat extra belangrijk.

Wij hebben daar een 12 weken programma voor ontwikkeld waarin we je faciliteren met onze kennis en ervaring op dit gebied. Graag delen we meer en nodigen jou uit om een workshop van ons te bezoeken. Dit kan digitaal tijdens de corona crisis, wij organiseren daarvoor binnenkort enkele Webinars. Afhankelijk van de mensen die willen deelnemen worden momenten geprikt.

Heb je interesse? Stuur dan een berichtje naar Vitaal@vit-factor-y.nl en meld je aan.

Vraag Vit-Factor-Y

Vit-Factor-Y

Vitaal Business Coach
Levien de Jager
06 117 238 97

 

Socials

© 2021 Vit-Factory-Y | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Privacy verklaring | Grafisch ontwerp Thumbs Up | Technische realisatie Sieronline B.V.