Wat als je wilskracht op is?

Na al die weken in de intelligente lock-down hebben we gelukkig nu wat meer speelruimte. Mijn dochtertje gaat weer naar school en ik mag weer naar buiten om met 10 mensen te sporten. Maar het is nog niet over. We willen verder, meer in contact zijn met mensen. De wilskracht om geduldig te wachten begint op te raken. En het wordt lastiger om vol te houden. Hoe houd ik mijzelf in beweging? Hoe blijf ik thuis aan de slag? Daar heb ik wilskracht voor nodig. Maar hoe werkt dat?

Voor succesvol en gelukkig leven zijn meerdere zaken van belang. Eén waar je zelf wat aan kunt doen is zelfbeheersing. Zelfbeheersing vereist wilskracht. Hoogleraar Roy F. Baumeister beschrijft dit in zijn boek Wilskracht. Hierin toont hij aan dat wilskracht werkt als een spier. Je kunt het versterken door de juiste oefening, rust en voeding. En hij laat zien dat de (wils)kracht afneemt bij overbelasting.

Wat leer ik uit zijn bevindingen?

We kunnen op wilskracht een beperkte tijd iets volhouden. Er is een verhouding tussen de hoeveelheid energie die we tot onze beschikking hebben en de wilskracht die we kunnen opbrengen.

Het houden aan de maatregels vraagt veel wilskracht en dus een hoog energieverbruik.

Wat kan jij doen om grip te houden op je wilskracht?

Weet jij hoe je lichaam werkt? Weet je hoe zuurstof en voeding jouw energie leveren? Hoe doe je dat? Bijvoorbeeld door een ½ uur te wandelen, waardoor je frontale hersenkwab goed doorbloed wordt. Hierdoor kun je scherper denken en dit voert je stresshormonen af.

Daarnaast geef ik je graag 3 aandachtspunten mee voor dit weekend:

Meten is weten

  • Waar gaat bij jou je energie aan op? Wanneer ben je moe, wanneer loop je leeg?
  • Waar krijg jij energie van? Dit gaat ook over wat je eet en drinkt en of je voldoende slaapt.
  • Wat kan jij doen om hier verandering in aan te brengen?

Creëer focus

Door focus, structuur en discipline in te zetten wordt het leven overzichtelijk en creëer je rust in je hoofd. Hierbij gebruik je minder energie voor het elke keer bedenken wat je hebt te doen. En heb je dus meer energie over voor je wilskracht.

  • Weet jij waarom je de dingen doet? Kan je dit omschrijven in een plan om stapsgewijs te realiseren?
  • Kan je nieuwe routines inbouwen die je meer rust geven?

Door je lichaam in een optimale staat te brengen kan deze meer energie genereren en heb je meer wilskracht.

Zorg voor je lichaam

Op welke vlakken kan jij jezelf verbeteren?

Denk hierbij aan: bewegen, gezonde voeding, juiste ademhaling, voldoende rust, sociale contacten en intimiteit.

Vraag Vit-Factor-Y

Vit-Factor-Y

Vitaal Business Coach
Levien de Jager
06 117 238 97

 

Socials

© 2021 Vit-Factory-Y | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Privacy verklaring | Grafisch ontwerp Thumbs Up | Technische realisatie Sieronline B.V.